Emma Ziemann
Consultant-sommelier - Eigen bedrijf
WSET 3, bachelordiploma Restaurantmanagement, Universiteit van Göteborg, Fromager
Ik werk al sinds mijn tienerjaren in de horeca, maar ik raakte verliefd op wijn toen ik voor de grap een wijnkennis-cursus aan de Universiteit van Göteborg volgde. Eén cursus werd een diploma Restaurantmanagement met specialisatie dranken; ik zette mijn studielening opzij en investeerde in mijn sommelieropleiding via Gustibus in Göteborg in 2013-14 en behaalde toen ook WSET 3. In die periode maakte ik kennis met wedstrijden binnen de sommellerie; ik deed mee aan de beginnerswedstrijd Freestyle Sommelier en aan mijn eerste Zweedse kampioenschap nog voordat ik überhaupt was afgestudeerd. En ik kreeg honger naar meer!
Tegenwoordig ben ik een van de meest gelauwerde wedstrijd-sommeliers van Zweden, met overwinningen waaronder de Lily Bollinger Award – beste vrouwelijke sommelier van het jaar, Ober van het Jaar, en drie overwinningen in het Zweeds Sommelierkampioenschap. Ik heb vier keer op het podium gestaan bij de Noordse kampioenschappen voor sommeliers en werd ook tweede bij de Gaggenau Sommelier Award in Beijing. Ik ben nog steeds actief in wedstrijden en ben lid van het Zweedse sommelierteam Swesomm; ik vertegenwoordig Zweden op het EK en het komende WK in Lissabon in 2026. In de Michelingids 2023 kreeg ik bovendien mijn eigen ster als Noordse Sommelier van het Jaar.
Professioneel heb ik meer dan 10 jaar als sommelier gewerkt in restaurants met een Michelinster, zoals Upper House, Thörnströms Kök, en meest recent heb ik het drankenprogramma bij Äng opgebouwd en daarvoor de verantwoordelijkheid gedragen. Daarvoor werkte ik in de meeste soorten restaurants, waaronder tijdens de pandemie toen ik een wijnbar opstartte en het drankenprogramma opbouwde. Ik heb veel gereisd en aan veel wijnen waar ik vandaag van houd, heb ik een persoonlijke band—ofwel omdat ik de wijnhuizen heb bezocht, of de wijnmakers heb ontmoet. Ik hoop zo door te gaan; nieuwsgierigheid is wat mijn stijl als sommelier drijft!
Vandaag de dag houd ik me bezig met lezingen, opleidingen, wijnproeverijen en run ik in de zomer het pop-uprestaurant Middag på Varvet op Marstrand.